V letošním roce jsme ve školní družině přivítali 44 žáků. Školní družina byla rozdělena do dvou oddělení, kdy první oddělení se skládá z žáků 1. a 2. ročníku a druhé oddělení 3.,4. a 5. ročníku.
Dětem jsou nabízeny různé aktivity do kterých se mohou zapojit.
Za hezkého počasí navštěvujeme školní zahradu, kde mají děti k dispozici mnoho herních prvků.
V rámci školní družiny mohou žáci navštěvovat nejrůznější kroužky ( ruční práce, ICT kroužek, hudební kroužek, sportovní kroužek, výtvarný kroužek a florball).
Žáci z celé školy jsou zapojeny do sběru surovin ( papír, hliník a citrusová kůry).
PRAKTICKÉ ČINNOSTI ve školní družině
1. Místo, kde žijeme
Náš domov
- vyprávíme si, kreslíme a malujeme o životě naší rodiny
- kreslíme náš dům a pokoj, stavíme ze stavebnic
Škola
- seznamujeme se se všemi učebnami
- zjišťujeme, kdo všechno v naší škole pracuje
- zdobíme družinu a celou školu svými výrobky
- povídáme si o bezpečné cestě do školy a domů
- seznamujeme se s dopravními značkami a jejich významem, při vycházce dodržujeme pravidla silničního provozu
- výtvarně znázorňujeme dopravní značky,dopravní prostředky
- soutěžíme ve znalostech z dopravní výchovy
Naše obec
- seznamujeme se se zajímavostmi naší obce
- společně výtvarně zobrazujeme naši obec
- kreslíme mapku míst, kudy chodíme se ŠD
- hrajeme si na průvodce naší obcí, popisujeme, kudy se dostaneme na poštu, k lékaři....
- hrajeme si na návštěvníky našeho městyse
- seznámíme se s pověstí vzniku městyse, kreslíme znak
- povídáme si o rozdílech mezi životem dříve a nyní
- Lidé kolem nás
Rodina
- povídáme si o rodičích a prarodičích, o jejich povolání, hrajeme si na zaměstnání
- vyrábíme dárky a přáníčka maminkám i celé rodině
- povídáme si, co je plýtvání, ptáme se, jak můžeme šetřit
- seznamujeme se s cenami výrobků, hrajeme si na obchod
Kamarádi
- vyprávíme si o nejlepších kamarádech, jejich vlastnostech
- malujeme portrét kamaráda
- učíme se toleranci a pořádku
- hledáme, kde mohou děti našeho věku pomáhat, besedujeme o tom
Svátky a oslavy
- vyrábíme adventní kalendář, věnec, Mikuláše, čerta, anděla
- vyprávíme si o vánočních zvycích
- vyrábíme vánoční ozdoby, přáníčka, perníčky, betlémy
- zdobíme družinu a školu
- seznamujeme se s velikonočními zvyky
- malujeme a zdobíme kraslice, vyrábíme velikonoční dekorace
- vyrábíme drobné dárečky k různým příležitostem
Správně se chováme
- učíme se správně zdravit, o něco požádat, poděkovat...
- učíme se správně chovat v různém prostředí / v obchodě, v divadle, v dopravních prostředcích …./
- dodržujeme zásady správného stolování ve školní jídelně
- při stolování dodržujeme základní hygienické návyky
3. Lidé a čas
Náš denní režim
- povídáme si o zásadách denního režimu, učíme se rozlišovat povinnosti a zábavu
- povídáme si o možnostech správného využívání času
- povídáme si a malujeme, jak jsme trávili víkend, prázdniny
- využíváme hry, při nichž si cvičíme paměť, pozornost, postřeh,soustředění
- vážíme si svého volného času i času druhých, hledáme, co nás o čas okrádá
Jak se měnila obec
- na vycházce porovnáváme současný stav domů se starými pohlednicemi
- zajímáme se o historii našeho městyse
Jak se měnila škola
- pátráme po tom, jak vypadala škola, do níž chodili naši rodiče, prohlížíme si kroniku, staré fotografie
Putování časem
- jak se žilo dříve, co se nosilo, k čemu sloužily staré předměty, které používali naši rodiče a prarodiče – vyprávíme si, čteme,prohlížíme, zhotovujeme modely
- pátráme, jak se žilo na hradech a zámcích
4. Rozmanitost přírody
Roční období
- sledujeme změny v přírodě, kreslíme, malujeme, modelujeme zvířata
- sledujeme, jak se mění školní zahrada během roku
- upevňujeme si pravidla chování v přírodě
- soutěžíme v poznávání zvířat, rostlin , stromů
- vyprávíme si o domácích zvířatech, vysvětlujeme si, jakou péči vyžadují
Chráníme životní prostředí
- besedujeme o tom, jak člověk přírodě škodí nebo prospívá
- při vycházkách pozorujeme čistotu a úpravu okolí
- pomáháme při úklidu okolí školy
- třídíme odpad do kontejnerů
5. Člověk a jeho zdraví
Čistota půl zdraví
- besedujeme o osobní hygieně a jejím významu
- ujasňujeme si hygienické zásady při kašli, po použití WC …..
Zdravý jídelníček
- sestavujeme zdravý jídelníček, tvoříme plán denního stravovacího a pitného režimu
- kreslíme ovoce a zeleninu
Chci být zdravý
- učíme se ošetřovat jednoduchá zranění, zásadám první pomoci
- vyprávíme si o tom, jak předcházet úrazům
- denně chodíme ven, do parku, na zahradu
- při pobytu venku hrajeme pohybové a míčové hry