Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • Deutsch
  • English

Obsah

    lo

 

                                                             LOGOHRÁTKY

 

MLUVENÍ HROU

Kolektivní intervence dětem hravou a zábavnou formou umožňuje překonávat jejich řečové obtíže, rozvíjet jejich schopnosti a celou jejich osobnost.

V rámci kolektivní činnosti aktivita rozvíjí

  • zrakovou a sluchovou percepci, paměť a diferenciaci
  • prostorovou a časoprostorovou orientaci
  • rytmické cítění, rytmizaci pohybového i mluvního projevu
  • hygienu mluvidel
  • sociální dovednosti
  • slovní zásobu

Dovednosti jsou procvičovány formou nejrůznějších didaktických her a cvičení v menší skupině.

Cílem je náprava komunikativních dovedností

  • tempo řeči
  • slovní pohotovost
  • plynulost řeči
  • celkový mluvní projev

 

Činnosti zaměřené na výchovu řeči dětí:

  • Sluchové hry
  • Dechové cvičení
  • Gymnastika mluvidel
  • Průpravná cvičení k artikulaci jednotlivých hlásek
  • Rytmizace slov, říkadel a rozpočítadel
  • Zpěv a rytmizace známých písniček – hry se zpěvem
  • Dramatizace pohádek – hra Na divadlo
  • Grafická cvičení s doprovodnými říkadly

 

Sluchové hry

Děti poznávají zvuky zvířat, ptáků a zvuky různých známých činností.

Učitelka řekne dvě slova a děti poznávají zda zní stejně či jinak (lze použít i nesmysly např. dýs-dýš).

Dechová cvičení

Nácvik usměrňování výdechového proudu ( foukání do listu papíru, vatové čí polyst. kuličky, foukání brčkem do vody, dýchání si do dlaní).

Nácvik nádechu a výdechu ( přivoníme ke květince, předvádíme troubení auta či houkání vlaku, foukání do větrníčku, hra s foukadlem, hra Na foukaný fotbal)

Gymnastika mluvidel

Zde je dobré, když si děti správnost nácviku kontrolují každý sám v zrcátku.

Cvičení s jazykem ( tvoření špičky, ruličky, lehké vysouvání a zasouvání jazyka, předvádění Čertíka, dosahování na nos či bradu, pohyb jazyka zleva doprava, atd.).

Cvičení dolní čelisti (pohyb dolní čelisti při zavřených ústech, otevírání a zavírání úst – hra Na ospalce).

Cvičení rtů (střídání úsměvu s mračením, posílání pusinek, našpulení rtů – hra Na kapříky).

Průpravná cvičení k artikulaci

Napodobování pohybů mluvidel. Motivace zvuků při vyvozování hlásek (např. Á – zíváme, Ó – divíme se, AU – to to bolí, atd.)

Rytmizace slov, říkadel a rozpočítadel

Dělení slov na slabiky – nejdříve vytleská učitelka a pak děti opakují. Zvládnuto – děti vytleskávají samy ( své jméno, co je na obrázku, atd.). Dáváme pozor na dodržení dlouhých slabik.

Rytmizace a výslovnost říkadla – opět nejdříve předvede učitelka, poté společně s dětmi a nakonec děti samy. Lze doprovodit i obrázky či průpravným cvičením.

Zpěv a rytmizace písniček

Při nácviku písně postupujeme stejně jako u říkadel, ale děti rytmus vyťukávají např. ozvučnými dřívky a pod. Děti doprovázíme hrou na hudební nástroj.

Dramatizace pohádky

Učitelka nejdříve vypráví pohádku sama dle obrázků a přidává i obrázky postav. Poté opakuje a už ji doplňují děti. V závěru se děti střídají a pohádku dle obrázků vyprávějí samy. Pohádku je vždy hezké si společně zahrát. Dobré je volit známé pohádky

Grafomotorika

Cvičení na uvolnění ramenního kloubu, předloktí a zápěstí v rytmu říkadel. Učitelka předvádí děti opakují. Nácvik špetky. Grafická cvičení s doprovodnými říkadly. Kreslení na volný námět – samostatné kreslení dětí (velký prostor).